جمعه, 07 ارديبهشت 1403

صورت جلسه کمیته پژوهش انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی

 

 

 

صورت جلسه  کميته پژوهش  انجمن ايراني مطالعات قرآني و فرهنگ اسلامي

 

باسمه تعالی

  کميته پژوهش  انجمن در تاريخ 6/2/97 با حضور خانم ها : دکتر پارسا ، دکتر بهارزاده (مدير کميته پژوهش)، دکتر نيل ساز (مدير کميته آموزش) و دکتر محصص ، عماري ، ولايتي ، اميني و  آقاي کمالوند از اعضاي کميته برگزار شد .
 دستورجلسه بررسي  طرح پژوهشي با عنوان « فرآيند مديريت و توسعه دانش در رشته علوم قرآن و حديث» و ارزيابي امکان اجراي آن بود.لازم به ذکر است اين کميته با اعلام آمادگي برخي اعضا براي فعاليت پژوهشي در سال 94 بوجود آمد و تا کنون چندين جلسه داشته است.کميته پژوهش در جلسات قبلي طرحنامه اي براي برگزاري همايش مشترک با ارشاد تنظيم نمود که مذاکرات براي اجرايي کردن آن همچنان برقرار است.
در ابتداي جلسه دکتر پارسا ضمن خوشامد گويي از خدمات دکتر بهارزاده و ديگر اعضا بدليل فعاليت مستمر و هدفمندشان تشکر کرد . وي متذکر شد کميته پژوهش بدليل ماهيت آن مهم ترين کميته ا نجمن است و مي توان فعاليت کميته آموزش را بر اساس طرح در دست اجراي پژوهش برنامه ريزي کرد. خانم پارسا همچنين تاکيد کرد انتخاب طرحنامه پژوهشي در حوزه مديريت دانش خيلي اهميت دارد و مساله قابل اعتنايي براي حوزه مطالعات قرآني است.در واقع اين طرح را عبارت اخراي بحث هايي دانست که قبلا با عنوان مطالعات قرآني وضعيت امروز چشم انداز آينده در انجمن و پژوهشکده برگزار شده است.خانم دکتر بهارزاده نيز ضمن تشکر از اعضا گزارشي از فعاليت کميته دادند و اعلام کردند مي توان بدليل گستردگي طرح مديريت دانش براي شروع کار فاز اول کرد. فاز اول: يعني وضعيت سنجي و ارزيابي کمي و کيفي وضع موجود مطالعات قرآن و حديث را اجرايي کرد.
 سنجش نقاط ضعف و قوت در حيطه علوم قرآن و حديث اهميت دارد و براي حرکت رو به جلو مي بايست در گام اول  و از نظر کمي پژوهش هاي صورت گرفته در قالب کتاب، مقاله، پايان نامه (دکتري و ارشد) و در قالب زبان فارسي ، عربي و لاتين  احصا شود تا ضمن تخميين پژوهش هايي  که تا به حال انجام شده است  از تکرار در پژوهش ها جلوگيري  شده  به سمت مرتفع کردن نيازها حرکت شود. دکتر پارسا معتقد بود مي توان از بحث دکتر پاکتچي در نشست وضعيت امروز چشم انداز آينده و جدولي که ايشان براي فعاليتهاي قرآني ترسيم کرده بودند براي اجراي اين طرح استفاده کرد. پاکتچي گفته بود  مي توان با بررسي پژوهش هاي صورت گرفته و قرار دادن آنها در يک جدول  به خلاء هاي موجود در زمينه هاي مختلف دست يافت . وي همجنين  پيشنهاد کرده بود کارهاي قرآني  درچهار ساحت طبقه بندي شوند :
1.    ساحت ارجاعيت قران (مباحثي که پيش از قرآن مسئله بوده است  براي نمونه اسباب نزول ، آداب تلاوت و... )
2.    ساحت زبان قرآن (آوا ، واژگان ، صرف و نحو ، بلاغت  ،ادبيت )
3.    ساحت متن قرآن (تدوين متن ، جمع قرآن ...)
4.    ساحت فهم متن (تفسير درون متني ، تفسير برون متني و ....)
در راستاي پيشبرد پروژه قرار بر آن شد که فاز اول طرح  ضمن تنظيم جدول  به جمع آوري عناوين آثار تدوين شده  در قالب کتاب (فارسي و عربي ) در حوزه علوم قرآن بپردازد.
از اين رو مقرر شد خانم ها دکتر بهارزاده ، نيلساز و محصص کارگروه تنظيم جدول را تشکيل بدهند که بعدا با دکتر پاکتچي رايزني داشته باشند. خانم ها اميني ، عماري و لايتي و آقاي کمالوند نيز در  4 کار گروه - مطابق 4 ساحت - با همراهي زير گروه هاي خود به  احصاي آثار موجود بپردازد .
همچنين در ادامه جلسه به بررسي سازو کارهاي موجود براي دستيابي به آثار پرداخته شد. مقرر شد هر يک از مديران کارگروه ، کار دقيقي که بايد انجام بدهند با برآورد هزينه احتمالي (عِده و عُده ) مکتوب کنند. هدف از اجراي فاز اول طرح (مديريت دانش) دست يافتن به جدولي است که به معرفي آثار تدوين شده  در حيطه علوم قرآن بپردازد و به کمک آن بتوان به خلا هاي پژوهشي در حوزه هاي مختلف قرآني دست يافت .
 مقرر شد دکتر پارسا اسناد و پاورپوينت هاي مديريت دانش را به اعضا ايميل نمايد.

 

 

شما اینجا هستید: خانه اخبار صورت جلسه کمیته پژوهش انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی