جمعه, 31 فروردين 1403

بازدید اعضای انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی و دانشجویان ارشد علوم قرآن و حدیث از مرکز اسناد ملی ایران

پیرو مذاکرات انجام شده جهت امضا تفاهم نامه بین انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ؛ درخواستی جهت بازدید اعضا انجمن و دانشجویان علوم قرآنی از مرکز اسناد تهیه گردید و سه شنبه 6 بهمن جهت این امرتعیین شد و بازدید در زمان تعیین شده انجام گردید.


آرشیو مخازن مرکز اسناد اولین بخشی بود که اعضا از آن دیدن کردند . در این قسمت اسناد به صورت استریل و تحت شرایط کنترل رطوبت و دما و حفاظت از آتش سوزی نگهداری می شوند.این مرکز علاوه بر نگهداری اسناد مهم ، آمادگی پذیرش و نگهداری از اسناد و آثاری که به این مرکز اهدا می شوند و یا به صورت امانی به این مرکز سپرده می شوند را نیز ، دارا است.
بخش بعدی آزمایشگاه بیولوژی بود.اسناد قدیمی در این مرکز مورد بررسی بیولوژیک قرار می‌گیرند و از نظر آلودگی های باکتریایی ، قارچی و یا وجود لارو حشرات، آزمایش می شوند.در صورت وجود آلودگی سند می بایست تحت سم زدایی قرار گیرد تا آلودگی بیش از بیش به بافت سند صدمه وارد ننماید.
 آزمایشگاه شیمی قسمت دیگری بود که مورد بازدید اعضا قرار گرفت. در این بخش اسناد از لحاظ میزان اسیدیته مورد آزمایش قرار می گیرند و آثار برجای مانده از ترمیم های نادرست قبلی مثل آثار چسب از روی آنها زدوده می شود.همچنین در اینقسمت لوازمی که مرکز برای نگهداری اسناد تهیه می کند از نظر میزان استحکام در برابر رطوبت و غیره ، آزمایش می شوند تا  همواره بهترین لوازم  برای حفظ کیفیت و نگهداری اسناد تهیه گردد.

بخش ترمیم قسمت جالبی بود که در ادامه بازدید شد. در این بخش اعضا انجمن از نزدیک با نحوه استفاده از کاغذ تیشیو و کاغذهای ترمیم برای ترمیم اسناد و نسخ خطی آشنا شدند و فرآیند ترمیم توسط کارشناسان توضیح داده شد.
در انتها اعضا از تالار پژوهش دیدن کردند و چگونگی جستجو و سفارش اسناد برای آنها توضیح داده شد.

شما اینجا هستید: خانه اخبار بازدید اعضای انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی و دانشجویان ارشد علوم قرآن و حدیث از مرکز اسناد ملی ایران