نشست هم اندیشی ارزیابی و نقد دروس علوم قرآن و حدیث
- دسته: نشست
- نمایش از یکشنبه, 10 تیر 1397 14:56
- مدیر سایت
- بازدید: 2438
این نشست در ساعت مقرر در ساختمان خوارزمی دانشگاه الزهرا(س) در تالار استاد سوسن سیف با حضور تنی چند از اساتید و صاحبنظران، میهمانان و اعضای انجمن برگزار گردید.
در ابتدا دکتر مجید معارف در دفاع از برنامهی درسی مصوب مطالبی را در پنج محور بیان کردند، که در ارزیابی
باید مورد توجه قرار گیرد:
1. وجود سابقهی 20 سالهی تدریس سرفصلهای دورهی ارشد و دکتری و اجرای سنتی آن.
۲. ضرورت بازنگری در برنامه ها و ضرورت تنظیم و زمان بندی جدید
۳. مشخصات دروس و برنامههای موجود در دو دوره به لحاظ ساختاری.
۴. شاخصههای برنامههای به روز شده و میزان تطابق آن با برنامهها و نیازهای امروز (چه منابع و چه موضوعات).
۵. ظرفیتشناسی برنامههای درسی دو دوره (ارشد و دکتری) با انجام بازنگری در دانشگاه تهران و تأیید وزارت عتف.رویکرد مناسب یک برنامه، توجه به نقد سلبی و دیدگاههای رقیب یا مخالف و برخورداری از رویکرد پذیرش نقد و عدم غفلت از چالشهای احتمالی است که در این برنامه دیده شده و بر اساس آن تنظیم شده است.
مطالعات تطبیقی، چه فرق و مذاهب اسلامی و چه بین الادیانی و آشنایی با نظرات جدید اندیشمندان داخلی و خارجی در حوزهی وحی، اعجاز و... در این برنامه ریزی دیده شده است.
خانم دکتر پارسا سخنران بعدی این نشست بر این نکته تاکید داشتند که مسألهی اصلی در تشکیل این نشست آن است که با اتکا بر خرد جمعی و نظرات کارشناسانه، برای ارتقای کیفیت دروس و بهینهسازی سرفصلها اقدامی انجام گیرد و انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی به عنوان یک نهاد علمی مؤثر و صاحب نظر باید در این حوزه فعال باشد. باعتقاد پارسا ؛برنامهی درسی ابلاغ شده
از دو وجه قابل بررسی است:
۱. وجه كمّی: در این برنامه از سویی تقليل و كاهش واحدها صورت گرفته و از سوی دیگر با افزايش و گسترش واحدهای تحصیلات تکمیلی مواجه هستیم.ظاهراً اهتمام زیادی بر مدركگرايی در اين سرفصل مشاهده میشود.
۲. وجه كيفی: تغيير قابل ملاحظهای مطابق نيازهای روز در اين برنامه وجود ندارد. توجه به مطالعات ميان رشته ای، آشنايی با روش تحقيق تخصصی و آموزش تخصصی زبان انگليسی نیز در اين برنامه موجود نیست.
در ادامهی این نشست دکتر نکونام در مورد آیین نامهی بازنگری دروس ارسالی از وزارت عتف و ضرورت پایبندی و لازمالاجرا بودن و نسبت آن با سرفصلهای موجود بحث و ارائه نظر فرمودند. ایشان تأکید کردند که وزارت عتف باید نقش نظارتی داشته باشد و روال منطقی آن است که از قاعده به رأس این تنظیم و بازنگری صورت گیرد و از صورت قیممآبانه و تعیین تکلیف از یک دانشگاه برای سایرین خارج شود.
از جمله نقدهای مورد نظر ایشان این بود که معناشناسی که جایگاه بالاتری نسبت به برخی واحدهای درسی دارد در دوره ی کارشناسی هست، اما در دوره ی ارشد وجود ندارد.
در لا به لای سخنرانیها فرصتی در اختیار حاضران قرار داده شد و برخی از حاضران نیز در انتقاد از عدم به کارگیری نظرات اساتید و انعکاس طرح ها در تدوین و تنظیم سرفصل ها نظرات خود را بیان کردند.
در بخش های دیگراین نشست، خانم دکتر سهیلا جلالی دانشیار و نمایندهی دانشگاه الزهرا(س) ، دکتر هدایت جلیلی استادیار دانشگاه خوارزمی ، دکتر فرهنگ مهروش و دکتر احمد پاکتچی صحبت کردند.