نشست هم اندیشی ارزیابی و نقد دروس علوم قرآن و حدیث

این نشست در ساعت مقرر در ساختمان خوارزمی دانشگاه الزهرا(س) در تالار استاد سوسن سیف با حضور تنی چند از اساتید و صاحبنظران، میهمانان و اعضای انجمن برگزار گردید.

در ابتدا دکتر مجید معارف در دفاع از برنامه­ی درسی مصوب مطالبی را در پنج محور بیان کردند، که در ارزیابی

باید مورد توجه قرار گیرد:

 

1. وجود سابقه­ی 20 ساله­ی تدریس سرفصل­های دوره­ی ارشد و دکتری و اجرای سنتی آن.

۲. ضرورت بازنگری در برنامه ها و ضرورت تنظیم و زمان بندی جدید

۳. مشخصات دروس و برنامه­های موجود در دو دوره به لحاظ ساختاری.

۴. شاخصه­های برنامه­های به روز شده و میزان تطابق آن با برنامه­ها و نیازهای امروز (چه منابع و چه موضوعات).

۵. ظرفیت­شناسی برنامه­های درسی دو دوره (ارشد و دکتری) با انجام بازنگری در دانشگاه تهران و تأیید وزارت عتف.رویکرد مناسب یک برنامه، توجه به نقد سلبی و دیدگاه­های رقیب یا مخالف و برخورداری از رویکرد پذیرش نقد و عدم غفلت از چالش­های احتمالی است که در این برنامه دیده شده و بر اساس آن تنظیم شده است.

مطالعات تطبیقی، چه فرق و مذاهب اسلامی و چه بین الادیانی و آشنایی با نظرات جدید اندیشمندان داخلی و خارجی در حوزه­ی وحی، اعجاز و... در این برنامه ریزی دیده شده است.

خانم دکتر پارسا سخنران بعدی این نشست بر این نکته تاکید داشتند که مسأله­ی اصلی در تشکیل این نشست آن است که با اتکا بر خرد جمعی و نظرات کارشناسانه، برای ارتقای کیفیت دروس و بهینه­سازی سرفصل­ها اقدامی انجام گیرد و انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی به عنوان یک نهاد علمی مؤثر و صاحب نظر باید در این حوزه فعال باشد. باعتقاد پارسا ؛برنامه­ی درسی ابلاغ شده

از دو وجه قابل بررسی است:

۱. وجه كمّی: در این برنامه از سویی تقليل و كاهش واحدها صورت گرفته و از سوی دیگر با افزايش و گسترش واحدهای تحصیلات تکمیلی مواجه هستیم.ظاهراً اهتمام زیادی بر مدرك­گرايی در اين سرفصل مشاهده می­شود.

۲. وجه كيفی: تغيير قابل ملاحظه­ای مطابق نيازهای روز در اين برنامه وجود ندارد. توجه به مطالعات ميان رشته ای، آشنايی با روش تحقيق تخصصی و آموزش تخصصی زبان انگليسی نیز در اين برنامه موجود نیست.

در ادامه­ی این نشست دکتر نکونام در مورد آیین نامه­ی بازنگری دروس ارسالی از وزارت عتف و ضرورت پای­بندی و لازم­الاجرا بودن و نسبت آن با سرفصل­های موجود بحث و ارائه نظر فرمودند. ایشان تأکید کردند که وزارت عتف باید نقش نظارتی داشته باشد و روال منطقی آن است که از قاعده به رأس این تنظیم و بازنگری صورت گیرد و از صورت قیم­مآبانه و تعیین تکلیف از یک دانشگاه برای سایرین خارج شود.

از جمله نقدهای مورد نظر ایشان این بود که معناشناسی که جایگاه بالاتری نسبت به برخی واحدهای درسی دارد در دوره ی کارشناسی هست، اما در دوره ی ارشد وجود ندارد.

در لا به لای سخنرانی­ها فرصتی در اختیار حاضران قرار داده شد و برخی از حاضران نیز در انتقاد از عدم به کارگیری نظرات اساتید و انعکاس طرح ها در تدوین و تنظیم سرفصل ها نظرات خود را بیان کردند.

در بخش های دیگراین نشست، خانم دکتر سهیلا جلالی دانشیار و نماینده­ی دانشگاه الزهرا(س) ، دکتر هدایت جلیلی استادیار دانشگاه خوارزمی ، دکتر فرهنگ مهروش   و دکتر احمد پاکتچی صحبت کردند.